طرزتهیه ترشی لیته بادمجان با چاشنی خوشمزه
طرزتهیه ترشی لیته بادمجان با چاشنی خوشمزه

طرزتهیه ترشی لیته بادمجان با چاشنی خوشمزه


ترشس لیته بادمجان یک ترشی سنتی و بسیار خوشمزه است که، در اکثر نقاط کشور ان را درست می کنند و البته که چاشنی بسیار خوبی راهم دارد، این ترشی طرز تهیه اسانی هم دارد، و معمولا در فصل زمستان و در هوای سرد می توان ان را میل کرد. برای تهیه ان، دو ظرف بزرگ را در نظر بگیرید و این مواد را تهیه کنید: هویج نیم کیلو، گل کلم ۱۰۰ گرم، سیر یک بوته، نمک به مقدار لازم، بادمجان یک کیلو، فلفل سبز ۱۰۰ گرم، خیار یک کیلو، سبزی معطر یک کیلو، ادویه ترشی ۲۵ گرم، سرکه نیز به مقدار لازم.
ادویه ترشی همان گلپر و گشنیز و سیاه دانه می باشد. در اولین مرحله، بایستی که سبزی ها را خوب بشویید و سپس برای اینکه اب ان گرفته شود، در یک ابکش قرار دهید، بعد از اینکه خشک شد ان را خرد کرده و در ظرف قرار دهید، حالا بادمجان ها را شسته و می توانید ان ها را کمی بپزید و سپس ان را خرد نمایید. بعد از ان نمک و ادویه ترشی و سرکه را به بادمجان اضافه کنید.
سپس می توانید گل کلم را کاملا شسته و بعد بر روی یک پارچه قرار دهید تا کاملا خشک شود، بعد از ان سیر را به خوبی پوست بکنید و ان را خیلی ریز خرد کنید و یا اینکه، ان را رنده کنید.
هویج را نیز شسته و بعد ان را،رنده کنید و از طرفی دیگر خیار ها را نیز خیلی خوب شستشو دهید و سر و ته خیار را بزنید و ان راهم رنده کنید.
حالا فلفل سبز راهم که شسته اید، ان راهم خرد کنید و همه ی این مواد را، باهم مخلوط نمایید.
در این زمان، ان بادمجانی را که با ادویه و سرکه مخلوط کرده بودید، بیرون اورده و ان را با ساطور کاملا خرد نمایید.
حالا همه مواد را در ظرف شیشه ای ریخته، و بر روی ان سرکه بریزید و بگذارید تا ۴۸ ساعت در درون یخچال باقی بماند.
بعد از این زمان می توانید ترشی را از یخچال، خارج کرده و میل نمایید، و درکنار غذا از ان استفاده کرده و لذت ببرید.
یک راهکار وجود دارد و ان این است که، می توانید همه مواد را با هم در یک مخلوط کن ریخته و خوب مخلوط کنید، و از ان استفاده نمایید.
به خاطر داشته باشید که سبزیجات را بعد شستن به خوبی خشک کرده باشید چرا که، ممکن است همین تر بودن باعث کپک زدن ترشی شما شود.
میزان فلفل به اندازه ای باید باشد که شما دوست دارید و هیچ میزانی برای ان تعیین نشده است.


زمان اماده کردن این ترشی چیزی حدود ۴۰ دقیقه است و جزو ترشی های شور به حساب می اید، این طرز تهیه مناسب برای ۶ نفر می باشد و برای تعداد بیشتر از این، بایستی مواد بیشتری هم تهیه گردد.
برای درست کردن این ترشی، مقدار نمک نیز، متناسب با نظر شماست اما اگر کمتر در ان نمک بریزید ، ممکن است که باعث کپک زدن ترشی شود، پس بهتر است که حدود ۱۵ گرم در ان نمک بریزید.
این نوع از ترشی، در جنوب به وفور تهیه می شود، و البته که مردم شیراز هم از ان درست می کنند.
هم جنین باید گفت که مازندرانی ها، از بادمجان برای ترشی استفاده می کنند ولی از نوع شکم پر ان، که بسیار لذیذ خواهد شد.
ترشی لیته اگر با فلفل قرمز همراه شود، ظاهر قرمز رنگی پیدا میکند و طعم ان در برابر ترشی با فلفل سبز، متفاوت خواهد بود.
این ترشی نباید به همراه ماهی و ماست استفاده شود و برای بدن در این صورت مضر خواهد بود.